onsdag 24 september 2014

Halvägs

I flera år har jag haft det här mönster liggande jag har  många gånger tänkt sticka det, och till slut blev det av.
Mönstret heter "Dubbel vante stickad i ett stycke" Upphittad i Storuman"
Garnerna jag har använt är restgarner: de i stjärnmönstret är från HV kursen med Karin Kahnlund. Bottenfärgen  är garn som jag ärvt och som var upplindat på en tidning från en 50-talet.
Innervanten är i mjuk visjögarn också det restgarn, från en Edith Södergran kofta som jag stickat till min dotter förlänge sedan.
Mönstret till den koftan finns i boken "Ylle & Bläck av Celia B. Dackenberg
Tack vare den koftan och bilden  i en tävling i "Vi Läser" vann jag en biografi om Edith Södergran.
Så sägs inte att stickning och litteratur inte hör samman.

2 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

Nämen ett mönster från Storuman!! Där bor en del av mina syskon och jag gick realskolan där. Det skulle vara kul att ha det mönstret - dubbel vante...jo jo det kan vara -35 där - minst ;-))

Heidi sa...

Grattis till vinsten!!

Innervante är så himla skönt när det är riktigt kallt ute:) Halvvantar inuti vantar funkar också, när temperaturen börjar krypa neråt:)

Vanten ser riktigt fin ut:)