måndag 25 augusti 2014

Disktrasa

I senaste numret av tidningen Hemslöjden som handlade om lin fanns en beskrivning på en virkad disktrasa.
Maken läste och blev imponerad av linets egenskaper och raskt önskade han sig en disktrasa i födelsedagspresent.
Virka är jag så dålig på så det får bli en stickad i stället,
I Barbara Walkers bok  "A Treasury of Knitting Patterns" hittade jag "Harlequin Pattern"
Ett mönster med tappade maskor som jag tycker är fint.
Sen såg jag att samma mönster finns på Ravelry under namnet "Linoleum Dishcloth"
Eftersom jag har vindan full med vävgarner stegade jag upp och letade fram ett lingarn olch ett cottolingarn och så här blir det.
Jag skulle nog ha lagt upp tio maskor mer på stickorna (nr 2) men så här blir det

4 kommentarer:

Lars sa...

En disktrasa med stil - Jättefin!

Heidi sa...

Av flera bloggar jag har läst, så verkar det vara beroendeframkallande att sticka disktrasor, så blir det fler disktrasor, så vet du vilken storlek du vill ha dom i:)

Mönstret är jättefint:)

Pysselfarmor sa...

Den disktrasan blir unikt lyxig!

Heidi sa...

Tack för den vänliga kommentaren på min blog:)

det kommer en bild på handryggen på vanten när jag har stickat klart den andra vanten. På det sättet så får man se hur båda vantarna ser ut när den andra är klar:)

jag använder Schachenmayr nomotta alpaka till vantarna. en väldigt trevlig bekantskap:)