måndag 12 april 2021

Halvvantar, halvpatent ...

Ett roligt mönster med lyfta maskor och ett sätt att "binda ihop" fingrarna utan att ta av garnet. Phalangees heter mönstret.


 Rauma finullgarn och stickor 2,5.Nu är vantarna på väg norrut.

Ur Sandneshäfte 1614 har jag sticka en tröja i halvpatent i Borsted alpakka, snabbstickad, men jag förstod inte hur ärmen skulle stickas så jag gjorde den i raglan. Tröjan väger ingenting, men garnet noppar sig väldigt. Inget roligt garn att sticka i. Grova stickor nr 5.


Men mottagaren blev nöjd.

I samma garn, en halskrage inte lika stor som mönstret.

Ett bra mönster Welcome Winter.
 





Just nu stickar jag en sjal "Happenstance" ur Boken  "The Book of haps". Garn ur lagret,


1 kommentar:

Heidi sa...

Sådana halvvantar har du stickat tidigare, och då blev jag så sugen på att sticka mig ett par sådana att jag satte upp dom i min Ravelrykö, jag får nog uppgradera dom lite i kön, för nu när jag ser dina blir jag sugen igen:)

En del garner känns väldigt bra när man klappar dom i affären, men inte lika sköna när man tittar på dom uppstickade. Synd att den redan börjat noppa sig. Men bortsett från den förtretligheten ser den jättefin ut!

Det tog mig alldeles för lång tid att inse hur skönt det är med halskragar. Din ser väldigt fin ut!

Vilket fint sjalmönster! Nu väntar jag med spänning på att få se bilder på hur din växer fram:)